De nieuwe wereld

(DUTCH)

De herrijzenis van de mode retail

Persoonlijke ervaring

In het 4e jaar van mijn studie aan Academie Artemis kreeg ik de opdracht om een onderzoek te doen naar aanleiding van zelf-geformuleerde hoofd- en deelvragen. Door mijn persoonlijke ervaringen bij V&D in de periode dat zij failliet verklaard werden, liep ik al een tijd rond met de vraag: “Hoe ziet de winkelstraat er over 10 jaar uit?”.  Na aanleiding van deze persoonlijke fascinatie heb ik onderzoek gedaan naar hoe de mode retail kan herrijzen.

Tijdens mijn stage bij V&D verbaas ik me erover, dat er bij het faillissement vooral wordt gepraat over geld en niet over de collectie en beleving in de winkel. Bij mode-faillissementen staan kranten vol over financiële situatie en groei van online verkoop, maar niet over invloed van bijvoorbeeld collectie-opbouw en presentatie. In mijn recente essay over Berlijn constateer ik, dat beleving het toverwoord lijkt te zijn voor fysieke moderetailers.

Relevantie

Het grote aantal mode-faillissementen de afgelopen jaren leidt tot werkeloosheid, leegstand en schade voor de lokale en nationale economie. De komende jaren wordt een interessante periode voor retailers. Het wordt erop of eronder. De Nederlandse retail verandert in razend tempo. Retailers kunnen de ontwikkelingen niet langer negeren; ze moeten ermee aan de slag, want winnen is veranderen. Het faillissement van V&D heeft ‘letterlijk een gat geslagen’ in het winkelgebied van veel gemeenten. Ook als de economie aantrekt en de koopkracht toeneemt, zullen diverse gemeentes last houden van leegstand. Er zijn simpelweg teveel winkels gebouwd. Hoewel de traditionele detailhandel voor serieuze uitdagingen staat blijven de meeste consumenten het plezierig vinden om te gaan winkelen in de echte wereld.

Doel

Met mijn onderzoek wil ik antwoord geven op de volgende vraag: “Met welke succesformule kan de mode retail inspelen op de veranderende behoeften van de consument?”

Het onderzoek resulteert in een model van succesfactoren. Succesfactoren, die bijdragen aan een sterke positionering van het winkelmerk en daarmee aan een gezonde toekomst. Uit de analyse van de feiten ontstaan insights, die mode-retailers helpen bij het hervormen van bedrijfsstrategieën.

Leeswijzer

In hoofdstuk (1) De nieuwe wereld zal ik door middel van trendwatching kijken wat nu de mega, maxi en micro trends zijn in de mode retail. In het hoofstuk (2) Historie en Heden maak ik een brancheanalyse. Een trendanalyse wordt gemaakt in het hoofdstuk (3) Nieuwe spelregels.

Met behulp van onder andere een enquête gericht op de consument wordt een marktonderzoek behandelt in het hoofdstuk (4) Wat de consument wilt.

In hoofdstuk (5) Kleur bekennen wordt een interne merkanalyse gepresenteerd van X BANK. Na aanleiding van de interne merkanalyse volgt een concurrentie onderzoek in hoofdstuk (6) De succesfactor. Na aanleiding van de voorgaande hoofdstukken wordt in (7) Kies en Communiceer visievorming en forecast behandelt.

In hoofdstuk (8) Concept en strategie volgt een creatief voorstel waarin een de toekomst word besproken. In dit hoofdstuk word er ook een blauwdruk van de succesfactoren toegevoegd, als een hulpmiddel voor de mode retail branche.

© Aletta Spanninga 2017